Fradrag for virksomheder
Hvis du ejer eller driver en virksomhed, er det vigtigt at kende til reglerne for fradrag. En virksomhed kan få fradrag for alle de udgifter, der er med til at sikre virksomhedens indtægt.
Du kender nok til gængse typer fradrags typer såsom:
- Udgifter til varer i form af f.eks. varekøb
- Indkøb af maskiner
- Telefon og internetudgifter
- Husleje for lokaler
Det kan dog være en mindre jungle når du skal finde ud af, hvilke andre udgifter, der kan trækkes fra i årsregnskabet. På denne side har vi derfor lavet en liste med en lang række af de udgifter, der ofte bliver glemt og ikke registreret korrekt, hvilket kan have negativ indflydelse på regnskabet i sidste ende.
Hvis du vil slippe for besværet og bruge din dyrebare tid, på ting der kan gavne din virksomhed positivt, kan du benytte vores smarte service. Vi har brugt flere år på at udvikle JUF.dk og i den forbindelse har vi opbygget et solidt og stort netværk af revisorer og bogholdere. Alt du skal gøre er at udfylde formularen under denne rubrik med en beskrivelse af den opgave, der skal løses. Herefter indhentes der automatisk 3 tilbud, som du herefter kan gennemgå og udvælge den løsning, der passer bedst til dig. Det tager kun et par minutter, men kan ende med at spare dig for meget tid, i det lange løb.
Bemærk at de 3 tilbud er 100% gratis og selvfølgelig også uforpligtende.
[jufform type=”bogforing” link=”Få 3 tilbud på bogføring”][/jufform]
Som skrevet kan det ofte være en jungle, når man skal finde ud af hvilke udgifter, der kan trækkes fra. En god tommelfingerregel kan være at spørge sig selv, om udgiften bidrager til driften af virksomheden. Hvis du kan svare ”ja” til dette, er udgiften typisk fradragsberettiget.
Er du nystartet eller driver en enkeltmandsvirksomhed kan det ofte være endnu vigtigere for dig, at fratrække alle dine fradragsberettigede udgifter. Ellers kan du ende med at skulle betale mere i skat en hvad, der er nødvendigt hvilke selvfølgelig helst skal undgås.
Nedenunder her finder du en liste med nogle af de udgifter virksomheder, selvstændige og lignende typisk glemmer at trække fra:
- Indkøb af kontorartikler
Har du et kontor, der ofte indkøber artikler f.eks. i form af notesblokke, kuglepenne, printerpatroner og lignende, kan dette trækkes fra.
- Markedsføring
Promoverer du din virksomhed? Dette er fradragsberettiget, da det bidrager til den daglige drift af virksomheden.
- Gebyrer fra banker samt indskud på etableringskonto eller iværksætterkonto
Gebyrer fra din bank kan du trække fra. Derudover kan indskud på ovenstående konti også trækkes fra, men du bør dog snakke med din bank om hvad der bedst kan svare sig.
- Reparation og normal vedligeholdelse af lokaler
Har du lokaler i form af lager, kontor eller lignende kan du fratrække udgifter til vedligehold og reparation af disse. Dette er overset blandt mange, netop rykker i egne kontorlokaler.
Er du nystartet virksomhed?
Hvis du lige har startet din virksomhed, kan du, i de fleste tilfælde, få fradrag for nogle af de omkostninger, du har haft i løbet af de seneste 6 måneder. Følgende omkostninger gør sig blandt andet gældende her:
- Husleje af lokaler
- Telefon
- Reklamer
Der vil dog blive foretaget en individuel vurdering af hver enkel omkostning. Som hovedregel er der størst sandsynlighed for at få fradragene, jo tættere på etableringen af virksomheden de er betalt.
[jufform type=”bogforing” link=”Få 3 tilbud på bogføring”][/jufform]
Comments are closed.