Reklamationsret & Garanti

Den lovbestemte reklamationsret og en garanti er to meget forskellige ting. Af loven er du tillagt en reklamationsret for samtlige genstande du køber, og samtlige dele af disse genstande, mens garantien er en ganske frivillig ordning herudover. Om sælger vil påføre et produkt en garanti står ham frit – men reklamationsretten er du altid sikret.

Reklamationsret

Reklamationsretten er en lovsikret ret, alle forbrugere har i Danmark på køb af samtlige former for genstande. Hvad end du køber en ny bil, en blender, en kaffemaskine eller en ny computer, har du to års reklamationsret på dit køb. Som udgangspunkt skal du have enten pengene tilbage, repareret produktet eller et nedslag i prisen, hvis det inden for de to første år går i stykker.

Reklamationsretten gælder dog ikke i det tilfælde, at du selv enten forsætligt eller ved grov uagtsomhed har ødelagt produktet. I så fald skal du enten selv erstatte varen eller satse på, at du har en udvidet forsikring, der kan gå ind og dække skaden.

  • Er skaden sket i løbet af de første 6 måneder? Så skal sælger bevise, at du selv har forsaget skaden, og at den ikke hele tiden var til stede på produktet.
  • Er skaden sket efter 6 måneder, men inden 24 måneder? Så sidder du selv med ansvaret for at bevise, at skaden ikke hele tiden var til stede.

Læg også mærke til, at reklamationsretten gælder alle dele af et køb. Køber du en bil, gælder retten altså såvel for karrosseri som dæk, motor som vinduer, og har du købt en ny computer, har du ret til udbedring, både hvis det er tastaturet eller DVD-afspilleren, der er gået i stykker.

Uenighed ved reklamationsret?

Fra tid til anden sker det, at en erhvervsdrivende og en privat forbruger kommer op og toppes. Uenighed om graden af selvskyld fra forbrugeren, eller om det er den erhvervsdrivende, der skal erstatte en vare, kan ikke altid løses de to parter imellem. Derfor har vi i Danmark Forbrugerklagenævnet.

Forbrugerklagenævnet er i dag online på websitet forbrug.dk. Herfra er det muligt at klage online. Det er dog værd at overveje hvorvidt det er værd at gå ind i en klagesag:

  • Det koster 160kr i gebyr at klage. Gebyret får du dog tilbagebetalt, hvis du ender med at få ret i din klage.
  • Du skal bruge lang tid, ofte mange timer, på at forklare din side af sagen på skrift. Nogle gange er det endog nødvendigt at bringe sagkyndige ind over for at få et neutralt bud på sagen.
  • Det tager lang tid at behandle en klagesag. I gennemsnit tager det godt 7 måneder fra en klage er indgivet, til der er et resultat, og hvis en sagkyndig bedømmelse trækker ud, kan dette tal nemt stige.

Derfor er det som udgangspunkt kun ved større sager og principsager, det er værd at starte en klage hos Forbrugerklagenævnet. I andre tilfælde vil det være for omstændigt at bruge tiden på det.

Forbrugerklagenævnets afgørelse er heller ikke juridisk bindende for den erhvervsdrivende, selv hvis du som privat forbruger får ret. I følge Forbrugerklagenævnet selv vælger mellem 80 og 90 % at følge afgørelsen, men er dette ikke tilfældet, kan sagen eventuelt føres videre for de almindelige domstole. Her er det ydermere en mulighed at føre sagen som en småsag, hvorved der er færre udgifter og en hurtigere sagsbehandling end ved at køre sagen som en almindelig retssag.

Garanti

En garanti er fundamentalt anderledes end reklamationsretten i og med, at den garanti er en frivillig ordning fra sælgeren, og at garantien derudover kommer ud over reklamationsretten. En garanti er derfor hverken lovlig eller en reel garanti, hvis den ikke på et eller flere punkter forbedrer reklamationsretten.

Eksempel: En bilforhandler sælger en ny bil og lover, at han vil tage den tilbage indenfor 2 år og reparere den, hvis den går i stykker. Det skal han også efter reklamationsretten, og garantien er derfor ikke gyldig, da den ikke forbedrer købers vilkår.

Eksempel: En bilforhandler sælger en bil med 3 års fuld garanti. Her er der en klar forbedring fra reklamationsrettens 2 år, der ydermere ikke kan benyttes, hvis der er en tilpas grad af selvskyld. Denne garanti er gyldig og en reel garanti.

Garantien opstilles på sælges vilkår. Det er tilladt for sælger at opstille en garanti på en motorcykel, men betinge den på, at ejeren skal benytte et autoriseret motorcykelværksted hver tredje måned til et tjek af bremser og sikkerhed. Dette gør i realiteten garantien ubrugelig, hvis ikke stærkt upraktisk, men det er helt tilladt.

En garanti vil typisk blive udformet som et skriftligt dokument, der underskrives af begge parter. Opstår der tvivl om hvorvidt garantien rent faktisk dækker en skade, vil det være ud fra en fortolkning af garantidokumentet, en afgørelse skal findes. Denne afgørelse kan i yderste konsekvens træffes af det danske retssystem, hvis køber og sælger er ude af stand til at nå til enighed.

Ved uklare aftaler om, hvad en garanti dækker, tolkes der som udgangspunkt mod at garantien er altdækkende.

Ønsker du at klage over manglende overholdelse af en garanti, skal dette ligesom ved reklamationsretten ske ved hjælp af Forbrugerklagenævnet.

Nyttige links:

Har du spørgsmål, også til konkrete sager, er du velkommen til at benytte juf.dk’s brevkasse ude til højre i denne kolonne – her svarer vi hellere end gerne på spørgsmål!

 

Bag denne artikel..

image description

Skriv en kommentar

Kommentarer (5)
  1. simon

    Hej

    Jeg har købt en brugt bil for 4 måneder siden, årgang 2010 passat til 250.000kr.

    har været oppe med min bil med en del fejl & Mangel.

    det er rette de fleste.

    men der er nogle ting for det ikke vil skifte.

    mine forlygter (bi.xenon) på den ene lens er der “finger på lensen” men dette er ikke en man kan rense siger bilforhandlerne så der må jeg bare leve med.

    den anden side er helt Mælke hvid, er ikke klar i lensen som den er normalt, hvis jeg kigger på andre biler.

    samt mine dæk er der kun 1.6- 1.7mm tilbage og bliver jeg stoppet af politiet kan jeg risiker en bøde på 1000kr pr dæk. kan se mange dæk leverandør anbefaler at skifte dem ved 3mm

    hvordan er jeg stillet?

    i min købes aftale et der 6 måneders garanti og ingen selvrisiko og 18 måneders reklamationsret, der er ikke anført nogen begrænsninger på garantien.

    Venlig Hilsen
    Simon

  2. Nhung Le

    Hej
    Jeg står i øjeblikket med en konflikt mellem en erhversdrivende, som skriver på deres bon, at de ikke yder nogen garanti på hælflikke. Kan de godt det, er så mit spørgsmål? Jeg kan forstå at man kan afgrænse sig fra lynlåse og pynt på sko, men kan de på hælflikke/hæl?

    Vh Nhung

  3. møller

    hej.
    vi har købt en helt ny bil for ca. 2 år siden .
    har siden starten haft problemer med – der er et eller andet på frontrude – som ikke kan komme af ..
    har selv prøvet mange mange gange .. ligeså har forhandler/værksted ” ordenet ” det .. men det bliver ved .. kan jeg kræve de skal sætte ny forrude i . ? bilen har kun kørt 28.000 km.

  4. Erling meldgård

    Hej
    Har købt en ny citron C1 for 4mdr siden
    Jeg syntes den går og lyder som den skal,værkstedet kan selfølgelig ikke høre noget. Hvad kan jeg gøre ved det
    Hilsen Erling.

  5. Jan Larsen

    Hej !
    Jeg købte i dec. 2018 en ny Citroen Cactus C4, som nu efter 5000 km skal have udskiftet en defekt tandstang. Jeg må ikke køre i bilen og fik først besked på at det ville tage en uge – så nok en uge, og nok en uge, der er stadig intet sket. Er der mulighed for at forlange at forhandleren skal tage den tilbage- eller skal jeg bare vente- og vente …. ?